23948sdkhjf

Virksomheder melder om øget tab til kopibrands

En ny undersøgelse viser, at 47 pct.af virksomheder mister indtægter på grund af piratkopiering og forfalskning.
Ulovlig handel med kopivarer koster virksomheder dyrt, og ifølge Ministeriernes Netværk mod IPRkrænkelser udgør handlen med kopivarer i dag helt op til 2,5 pct. af den samlede verdenshandel.

En ny undersøgelse af virksomheden MarkMonitor, som er eksperter i online brandbeskyttelse, viser at knap halvdelen (47 pct.) af virksomhederne mister indtægter på grund af brandkopiering, og at én ud af tre virksomheder rapporterer om tab på mere end pct..

Undersøgelsen er baseret på holdninger og erfaringer blandt kommunikations- og marketingsansvarlige for virksomheder i Storbritannien, USA, Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Sverige.

58 pct. af de adspurgte er enige om, at det bliver stadig vanskeligere at beskytte sit brand mod forfalskning, og at det kun vil blive endnu sværere i løbet af de næste fem år.

En udvikling, der især skyldes udviklingen af kunstig intelligens (AI), augmentet reality (AR) og det mørke internet.

Sammenhæng mellem brandkopiering og organiseret kriminalitet
Især det mørke internet er en udfordring for bekæmpelse af piratkopierede og forfalskede varer.

Ifølge Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser er sammenhængen mellem piratkopiering og organiseret kriminalitet nemlig veldokumenteret.

Når en forbruger køber kopivarer, er der stor sandsynlighed for, at de samtidig støtter kriminelle organisationer, som kan være involveret i fx handel med narkotika, våben og mennesker.

Det mørke internet er et slaraffenland for organiseret kriminalitet, som mange forbrugere støtter, når de bevidst eller ubevidst køber kopivarer online.

- Varemærkebeskyttelse har altid været en udfordring for virksomheder, og det er et område, der vokser markant på baggrund af de stigende trusler om blandt andet forfalskning, piratkopiering og cybersquatting. Vi kan se, at brandbeskyttelse vil fortsætte med at vokse i kompleksitet, og det er derfor helt afgørende, at virksomheder forholder sig aktivt til, hvordan de bedst beskytter deres brand, siger Chrissie Jamieson, som er Marketing VP hos MarkMonitor.

41 pct. af virksomhederne oplever allerede nu en stigning i varemærkeforfalskning, mens 38 pct. estimerer, at de i løbet af de næste fem år vil miste salg til forfalskninger.

- Brandbeskyttelse handler om meget mere end at beskytte selve brandet. Det handler lige så meget om at opretholde kundernes tillid og beskytte forbrugerne mod forfalskning og online kriminalitet. Vores undersøgelse viser, at det overordnede mål med brandbeskyttelsesstrategier er at sikre, at kunderne kan handle sikkert og stole på brandet, siger Chrissie Jamieson.

Virksomheder, der bliver udsat for kopiering, lider ikke kun store økonomiske tab, de risikerer også at miste forbrugernes tillid til deres brand og produkter.

Tidligere var det især luksusvarer, der blev kopieret, men i dag er de fleste produktgrupper udsat for piratkopiering.

Læs hele rapporten her .
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188